woensdag 17 november 2010

ccknars en de Mysterieuze #Spooktrein

ccknars en de mysterieuze #spooktrein

Ik hou van treinen. Heb in de afgelopen jaren een hoop meegemaakt op, om, bij en door het spoor. Bijna allemaal neutrale of positieve ervaringen. Weinig negatieve. Nou ja, vertraging is vervelend. En ok, de A32 lightrail was een verschrikkelijk treinstel en de gereviseerde Plan T's zo mogelijk nog erger. Maar ik hou van treinen en zoals dat gaat met liefde, die mindere kanten neem je voor lief. En anders knars je wat met je tanden.

Ik hou van de muziek van Therapy?. Heb vanaf 1994 een hoop meegemaakt waarbij Therapy? de soundtrack was voor feest, frustratie, plezier of verwerking. Bijna allemaal goede albums. Weinig slechte. Nou ja, Shameless was een wat overbodige ode aan de Ramones. En ok, hun laatste platen boeiden me iets minder. Maar ik hou van Therapy? en zoals dat gaat met muzikale liefde, de mindere nummers neem je voor lief. En anders heb je altijd nog hun briljante song Teethgrinder.

Gistermiddag zat ik op mijn werk in Amsterdam, toen ik een kaartje aangeboden kreeg voor een concert van Therapy? diezelfde avond. Oók in Amsterdam. Woohoo! Ik probeer al 16 jaar een concert van Therapy? bij te wonen, maar er rust een soort vloek op mij en Therapy? concerten. Er gebeurt altijd wel íets waardoor ik het concert misloop. Mooi dat dat dit keer niet gaat gebeuren! Ik besloot om na werktijd snel naar huis te treinen, daar m'n laptop te dumpen, m'n kinderen een nachtkus te geven en m'n oude Therapy?-shirts uit de kast te trekken. Krappe planning, maar vast geen probleem. Toch?

Toch.

Spooktrein
De trein naar huis was de inmiddels beruchte Spooktrein. Met ruim 100 man in een sprinter die elk station voorbij raast, zonder dat je weet wat er aan de hand is, is niet zo fijn. Dit zal over een tijdje vast een van m'n favoriete sterke verhalen worden op feestjes ("hey Knars, vertel nog eens van die keer dat je in de spooktrein zat!"). Maar dat de machinist de noodrem weet uit te schakelen (daar leek het althans op) was toch wel wat beangstigend.

In het donker, in de mist, in een schijnbaar op hol geslagen trein. Mooie setting voor een thriller. Stiekem genoot ik daar wel van.

Het meest bizarre moment van die rit? Uiteindelijk had ik via 112 de spoorwegpolitie gesproken. ZIj verzekerden mij dat de Treindienstleiding de trein zouden laten stoppen op Gouda Goverwelle. of ik dit misschien aan mijn medepassagiers kon doorgeven, ter geruststelling? Dat was helaas niet zo geloofwaardig omdat we op datzelfde moment Gouda Goverwelle voorbij denderden...

Op Gouda stopte de spooktrein alsnog. Hoe veelzeggend was het dat de CTA's (die witte kasten waarop je kan lezen welke trein er aankomt en op welke stations hij nog stopt) stond ingesteld op "Intercity"? Toen we vanaf Amsterdam Amstel vertrokken was de tekst op dat bord overigens "Ontregeld treinverkeer", ook al zo treffend :-)

Therapeutisch naar Therapy?
...of wéér niet?
Niet veel later maakte ik de reis terug naar Amsterdam, voor het concert van Therapy? in de Melkweg. Het duurde erg lang voor we er waren door vertraging op het spoor. De voettocht naar de Melkweg via het Rembrandtplein (huh?) bracht ons nog op tijd binnen om een stuk of 6 nummers mee te maken.
Yes! De vloek is doorbroken. Ik heb Therapy? éindelijk live gezien. Al was het dan maar voor een half uur, het was wel een erg goed half uur. En, terwijl ik daar in m'n uitgedragen Teethgrinder t-shirt stond te genieten, was het slotnummer ook datzelfde 'teethgrinder'. Een nummer waar ik al sinds 1994 gek van ben.



Wat een geweldig stukje concert.
Wat een bizarre treinreis.
Wat een gedenkwaardige avond!

"Be careful what you wish for..."
Om de dag af te ronden gingen we weer met de sprinter terug naar Gouda, terug naar huis. Toen die vertraging opliep betrapte ik mezelf erop dat ik zei: "ik wou dat dat ding eens een keer doorreed."

De Therapy?-vloek is verbroken, ik hoop niet dat ik met die sprinters nu een nieuwe over me heb afgeroepen :)

met grote dank aan Jelles @bzzzzt voor het concertkaartje

Posted via email from Jeffrey's posterous

Geen opmerkingen:

Een reactie posten